StartUp Career Valorile companiei: Decathlon Production România -

Valorile companiei:
Decathlon
Production România

 

Interviu cu Răzvan Turcaș- Production Team Manager
Răzvan Turcaș deține o experiență de peste 12 ani pe piața muncii, iar în prezent ocupă postul de Production Team Manager la Decathlon Production România. Pasionat atât de management cât și de sport, actualul loc de muncă a lui Răzvan i se potrivește ca o mânușă.
Citește interviul următor pentru a afla valorile Decathlon și de ce credem noi că este una dintre companiile care își conturează cel mai bine valorile organizaționale în domeniul business.

1. Care este vechimea dumneavoastră pe piața muncii și de cât timp lucrați la Decathlon Production România?

Primul pas pe calea carierei l-am făcut la Lugoj, acum mulți ani pe postul de operator în producție. Apoi am lucrat la o altă companie timp de 12 ani, iar în anul 2018 m-am angajat la Decathlon.


2. Având în vedere că ai fost fidel unui singur domeniu pe piața muncii, ai studii specializate în domeniul Managementului și Producției?

Nu, am urmat studiile în domeniul informaticii. Am lucrat din timpul liceului și am fost atras de atunci de partea de management cu toate că am urmat facultatea de informatică. Mi-am dat seama în perioada facultății că cel mai bine mi se potrivește domeniul de management, iar masterul l-am urmat în acest domeniu.


3. Care este poziția actuală pe care îl ocupi la Decathlon Production România?

Ocup pozitia de Production Team Manager pentru echipa de Bike Supply Components. Rolul echipei noastre este sa se asigure ca avem un nivel de stoc corelat cu nevoia de productie a bicicletelor si sa rezolvam toate problemele ce apar pe parcursul lantului de aprovizionare, tinand cont ca ne ocupam si de importul acestora.

4. Având în vedere atât experiența pe piața muncii și că ai evoluat în carieră, ce te motivează să rămâi la Decathlon Production România?

Este o companie care pune accentul pe angajat foarte mult. De exemplu, colegii care sunt în echipa mea au titlul de ” Supply Production Leader” astfel se pune foarte mult accentul pe autoeducare și stilul de leadership al fiecăruia. Desigur, este un fapt ce poate fi privit pozitiv sau negativ de către angajați în funcție de tipul personalității fiecăruia. Angajații sau potențialii angajați pot fi atrași de acest mod de lucru în care ești propriul antreprenor și acoperit de ”umbrela” unei companii. Pe de altă parte, altora nu le place deoarece trebuie să iei propriile inițiative, necesită o implicare mai complexă deoarece nu presupune un job standard de la 9:00. Mereu m-a atras modul acesta de lucru să știu că am o responsabilitate pe care trebuie să o duc la bun sfârșit așa cum consider având doar anumite directive generale. O altă motivare este reprezentată de programul flexibil. Având o experiență pe piața muncii și la un loc de muncă unde lucram pe schimburi, nu aveam voie să întârzii și trebuia să consemnez într-un caiet dacă merg până la baie, faptul că acum îmi pot face programul cum doresc atât timp cât îndeplinesc responsabilitățile pe care le am, îl consider un mare plus.

De asemenea, Decathlon este o multinațională la nivel mondial având o mare deschidere pentru mobilitate. Deținem birouri în peste 80 de țări, iar angajatului i se oferă posibilitatea de a se dezvolta în carieră și este foarte ușor să găsească ceea ce îl interesează. Se pune accentul pe ceea ce îți dorește angajatul să facă, se lucrează din timp la un ”career path” pentru ca angajatul să fie pregătit atunci când și dacă dorește să facă schimbarea. Astfel, compania oferă foarte multe posibilități, dar angajații decid dacă doresc să se dezvolte. Cultura organizațională de la Decathlon se axează pe calitate, în această companie nu avansezi doar pentru că au trecut anumiți ani de când lucrezi în companie.

Cu titlu de exemplu, eu după 2 ani și jumătate de când activam la Decathlon am trecut de la partea de calitate (management funcțional al unui furnizor) la management uman. De când m-am angajat am spus că aș dori să fiu pe partea de management uman, iar după ce am dovedit că mă descurc în domeniu și am cunoștințele necesare s-a produs schimbarea.


5. Având în vedere că sunteți o diviziune a Decathlon, iar viziunea companiei Decathlon este de a ” face sportul accesibil tuturor” , în opinia dumneavoastră cât de preocupată este societatea românească de sport?

Destul de prost, din punctul meu de vedere. Lumea se axează foarte mult pe ceea ce este popular: fotbal, tenis sau pe sportul unde apare câte un rezultat mai notabil cum ar fi la înot ( ex: David Popovici). Este destul de trist pentru că sunt foarte multe sporturi pe care le poți practica și regăsi, cu toate că nu sunt atât de populare la noi în țară.

O altă problemă este că nu se mai promovează în rândul copiilor mici sportul. Nu mai sunt atât de activi ca generațiile anterioare din cauza evoluției tehnologiei. Pe de altă parte, părinții înscriu copii la cursuri de karate, înot sau altele, dar nu mai există cluburi puternice care să selecționeze copii și să îi motiveze. O altă problemă este neimplicarea statului în activitățile sportive și lipsa infrastructurii, însă România mereu este în urma cu aproximativ 50 de ani fata de alte țări la anumite capitole precum sportul, poate în viitor vom lua exemplul altor țări care investesc în sport și o vom face și noi.

6. Cum reușește Decathlon să promoveze valori precum ” o viața sănătoasă” ,” un mediu curat” sau ”sportul” în rândul angajaților, dar clienților?

În primul rând, noi avem anumite programe, unul dintre ele este: Sports Club prin care încurajăm fiecare coleg din echipă să facă sport. Se organizează diverse eveniment săptămânale de fotbal, înot, squash și oricine din companie se poate alătura acestor activități având ocazia să practice un sport nou sau să faciliteze accesul la un sport deja practicat. Pe lângă asta, sponsorizăm diverse evenimente sportive, dar ne axăm pe cele din aria noastră de activitate: ciclismul. Va urma un concurs de ciclism de 45 km în primăvara aceasta la care vom participa mulți din companie.

Referitor la clienți încercăm și pe partea aceasta să promovăm sportul, magazinul organizează diverse evenimente sportive astfel încât să aibă acces la diferite sporturi.

În al doilea rând, misiunea se referă și la producerea unor articole sportive la un preț accesibil și o calitate rezonabilă în funcție de puterea financiară a fiecăruia. De exemplu, dacă cineva dorește să învețe golf nu va oferi mii de euro pentru echipament profesional, ci poate alege din mai multe categorii în funcție de nivelul fiecăruia.


7. Răzvan, vorbești cu foarte multă pasiune despre sport, te-ai născut sportiv sau ai devenit sportiv?

Nu am practicat intens un sport de când eram mic, dar am descoperit baschetul când eram clasa a 5 a până în primul an de facultate. Apoi am venit la Timișoara și a fost o pauză deoarece a fost mai greu să găsesc cu cine să joc, însă tot timpul am fost o persoană activă. Am practicat kickbox, iar de la un timp mă atrage cățăratul. Deși este un sport pe care lumea îl consideră periculos, nu este neapărat așa fiind un sport care lucrează atât psihicul cât și fizicul. De asemenea, îmi place mult să practic sporturi în natură fiind și ghid montan.


8. Având în vedere că compania unde lucrezi produce biciclete, care este procesul de producere al acestora?

Este simplu și nu atât de simplu. Noi ca și particularitate a companiei suntem implicați în tot procesul de producție al bicicletelor, de la producerea de componente, până la livrarea ți vânzarea bicicletelor în magazin. În Timișoara importăm cam 65% de componente din Asia, iar 35% din Europa și în fiecare dintre țările din care aducem componente de exemplu China, avem o altă echipă locală Decathlon care se ocupă de partea de management al furnizorului care produce componentele cum ar fi ghidoane, cadre și alte asemenea. Astfel, noi plasăm comenzile la cei din China, echipa de acolo se asigură că se respectă anumite elemente de calitate în momentul în care se livrează la noi. După ce ne-au fost livrate nouă realizăm planificare de producție împreună cu fabrica, se face partea de asamblare, iar după ce au fost au asamblate se realizează partea de livrare către depozitele Decathlon, iar de acolo merg în magazine, pe scurt.

9. La momentul actual, ne confruntăm cu emisii de CO2 mărite la nivel global, iar unul dintre factori fiind și sectorul industriei. Ce fel de angajamente are firma dumneavoastră pentru a susține mediul ?

Este un subiect tot mai fierbinte pentru toată lumea, fierbinte la propriu pentru că observăm că se încălzește din ce în ce mai mult planeta. Ne asigurăm că furnizorii noștri se aliniază la cerințele mondiale. De exemplu, există o inițiativă globală pe care o urmăm: ERE100. Astfel, ne asigurăm că furnizorii se aliniază la această directivă globală. Mai mult, există un acord la Paris: ”Science-Based Target” care are în vedere să scadă cu 4,2% pe an emisiile de CO2. Pe lângă asta, toți furnizorii trebuie să obțină și energie din surse regenerabile. De exemplu, la fabrica unde suntem acum există panouri solare pe jumătate de fabrică care asigură aproximativ 10% din consumul de energie electrică. În viitor dorim să ajungem la 20%-25%.

Cea mai mare problemă este parte financiară, atât timp cât sunt bani nu este greu de implementat deoarece costurile sunt destul de ridicate. Cu toate că unele investiții se amortizează, iar altele nu, dorim să facem ceva pentru planeta noastră. De asemenea, monitorizăm emisiile de CO2 și pentru partea de transporturi indiferent de natura lor terestră sau navală, orientându-ne spre transportul feroviar deoarece emisiile de CO2 sunt mai scăzute.


10. Pentru final, ce sfat ai pentru cei care nu ”nu au timp pentru sport”?

Este o capcană unde am intrat și eu la un moment dat. Este destul de greu să rămâi conectat cu sportul deoarece avem zilnic de făcut foarte multe lucruri. Personal mă motivez alegându-mi anumite obiective. De exemplu, anul trecut mi-am propus să alerg un semi-maraton. Pentru a putea să alerg a trebuit să mă antrenez pentru că mă înscrisesem deja și nu voiam să mă retrag. Trebuie să începem cu puțin, putem să alergăm 1-2 km/zi în zona în care locuim, să facem exerciții fizice acasă cu greutate propriului corp, mai ales că la momentul actual în mediul online găsim foarte multe variante de antrenamente.



Rebecca Chincea