StartUp Career Misiunea și viziunea companiilor: de ce și unde? -

Misiunea și viziunea companiilor:
de ce și unde?

 

Misiunea și viziunea unei companii trebuie să reflecte exact acțiunile, comportamentul și ideile în care cred cei care reprezintă compania. Fericirea la locul de muncă în lumea dezvoltată a secolului XXI–lea nu mai are în vedere doar valoarea salariului, ci și identificarea omului cu compania din care face parte.

Fiecare companie deține printre actele constitutive ale acesteia un ”Statut” care definește, prezintă și conturează compania atât din punct de vedere legal (ex: principala activitate, tipul acționariatului, răspunderile și dispoziții finale), dar și din punct de vedere ideologic: misiunea și viziunea companiei.

Misiunea companiei răspunde la întrebarea: de ce există compania?, iar viziunea companiei conturează răspunsul la întrebarea: încotro se îndreaptă compania? Desigur, mulți am fi tentați să credem că firmele se înființează doar datorită dorinței pecuniare a asociaților, dar în spatele fiecărei afaceri se află un vis al unor persoane, iar visul este transpus în misiunea companiei. De exemplu, misiunea Microsoft este de a ”exista un computer la fiecare birou și la fiecare masă”. Declarația Microsoft poate fi analizată din două puncte de vedere: economic (dacă sunt atât de multe computere Microsoft în rândul oamenilor, veniturile sunt mari), dar și din punct de vedere ideologic (dorim să creăm un computer potrivit pentru orice). Astfel, misiunea companiei transmite pieței, colaboratorilor și angajaților de ce există compania și care este scopul acesteia în comunitate.

Dacă misiunea arată geneza companiei, viziunea conturează încotro merge compania? Viziunea reprezintă dezvoltarea spre o anumită linie directoare a companiei. De exemplu, compania Microsoft dorește să ”ajute oamenii și afacerile din întreaga lume să-și descopere potențialul”. Putem observa că viziunea Microsoft este puțin ambiguă, mai nedefinită decât misiunea acesteia. De ce? Pentru că misiunea reprezintă de ce a apărut firma, un lucru cert, bine definit. Însă viziunea are în vedere un termen lung care presupune imprevizibilitate. Nu putem preconiza exact cum se va schimba o nișă a pieței în următorii ani, ce fel de crize economice vor apărea și când vor apărea. Astfel, companiile îți asigură posibilitatea de a ajusta viziunea în funcție de dinamismul lumii.

Cu toate acestea, mulți dintre noi uităm importanța misiunii și viziunii unei companii, concentrându-ne mai mult asupra părții raționale, economice a firmei. Însă majoritatea giganților precum Google sau Apple au reușit pentru că visul fondatorului a fost dus mai departe. Funcția majoră a misiunii și viziunii unei companii este puterea de convingere pe care compania o transmite pieței și anume că respectând ceea ce ne-am asumat, vom realiza ceea ce am visat.

Mai mult, deși într-o eră a globalizării se pune accentul foarte mult pe funcția managerială din companii, nu trebuie să uităm de funcția psihologică. Funcția psihologică care se regăsește la orice activitate pe care o face compania, dar cu precădere conturată de către misiunea și viziunea companiei, asigură succesul pe termen lung al acesteia. De exemplu, probabil reducerile oferite la anumite produse, vor aduce popularitatea unei firme pe termen scurt, dar respectarea misiunii și a viziunii pe o perioadă îndelungată de timp va aduce notorietatea acesteia.

Astfel, misiunea și viziunea unei companii trebuie să reflecte exact acțiunile, comportamentul și ideile în care cred cei care reprezintă compania. Fericirea la locul de muncă în lumea dezvoltată a secolului XXI–lea nu mai are în vedere doar valoarea salariului, ci și identificarea omului cu compania din care face parte.



Rebecca Chincea