Importanța
programelor de masterat
în dezvoltarea profesională
Consider că urmarea unui program de master ales de către absolvenții de licență pe baza dorințelor personale sau ale nevoilor de piața muncii, trebuie să fie un demers firesc pentru orice persoană care dorește desăvârșirea formării profesionale.
Într-o perioadă în care mulți tineri aleg să nu își continue studiile universitare printr-un program de masterat, am discutat cu domnul Dragomir Gabriel Mugurel, profesor universitar și doctor în psihologie, despre motivele din spatele acestei tendințe și avantajele aduse de un astfel de program.
Cine este și ce face Dragomir Gabriel Mugurel?
● Absolvent al Universității Politehnica Timișoara, Facultatea de Mecanică, specializarea Mașini hidraulice și pneumatice în anul 1993.
● Absolvent al Universității de Vest din Timișoara, Facultatea de Sociologie și Psihologie, specializarea Sociologie în anul 1997.
● Din 2007 Doctor în Psihologie al Universității București cu lucrarea Devianța și delincvența juvenilă sub incidența mass-media
● Din 2022 profesor universitar în cadrul Departamentului de Pregătire a Personalului Didactic din Universitatea Politehnica Timișoara.
● Din 2007 colaborez cu Facultatea de Științe ale Comunicării pentru Programul de studii Comunicare și relații publice, respectiv cele trei programe de master ale facultății.

Din ce în ce mai mulți tineri aleg să nu își continue studiile cu un program de master. Cum interpretați această tendință și care credeți că sunt principalele motive din spatele ei?
Probabil este vorba de comoditate și unele posibilități facile de angajare fără a finaliza un program de master. Poate fi vorba și de o perioadă de pauză între cele două cicluri universitare de învățământ, licență și master.
Ce beneficii concrete aduce un program de masterat în comparație cu studiile de licență, atât din perspectivă academică, cât și profesională?
Programul de master, așa cum este el gândit, este un program prin care se realizează specializarea studentului, în domeniul de studii al programului respectiv. De asemenea, este cel care face trecerea spre un program de doctorat adică spre activitatea de cercetător.
Cum influențează absolvirea unui masterat șansele de angajare și oportunitățile de avansare în carieră pentru tineri?
Dacă este ales cu grijă programul masteral, în prelungirea programului de licență, prin competențele dobândite te ajută să faci față mai bine la interviurile de angajare. Sunt situații în care programele masterale sunt sub tutela unor companii și atunci rata de angajabilitate este mai mare.
Există și situația în care companiile vin cu propunerile de programe masterale și își trimit proprii angajați la studiile masterale respective.
Există statistici sau studii care evidențiază diferențele salariale dintre absolvenții de licență și cei de masterat în domeniul dumneavoastră?
Departamentul de care aparțin nu are asemenea statistici. Avem un Centru de Consiliere și Orientare în Carieră din UPT care face asemenea studii/cercetări.
Cum se adaptează facultatea la nevoile și așteptările actuale ale studenților, având în vedere tendința de a renunța la studiile masterale?
Din fericire facultatea pentru care prestez activități didactice la programe masterale nu se află în situația de a închide programele masterale din lipsă de candidați. Suntem într-o situație fericită în care am deschis încă un program masteral și de anul viitor se mai deschide unul.
Facultățile care au închis programe masterale nu au rămas fără studenți, ci s-au reinventat adică au venit cu noi oferte educaționale, mai bine adaptate nevoilor de pe piața muncii.
Ce măsuri sau inițiative are Universitatea Politehnica din Timișoara pentru a încuraja studenții să-și continue educația prin programe de masterat?
În primul rând am construit programele de master în prelungirea profesionalizării studenților noștri de la programele de licență și în funcție de nevoile reale de pe piața muncii. În această situație studenții vor fi tentați să își continue pregătirea profesională prin urmarea unui master din cadrul facultății noastre.
Apoi, există mai multe modalități prin care realizăm marketingul educațional:
● Promovarea programelor de master în rândul studenților facultății de la programele de licență;
● Promovăm programele de master și pe paginile noastre de internet sau la târgurile educaționale la care participă universitatea noastră;
● Promovarea se face și prin intermediul absolvenților noștri, care dacă sunt mulțumiți de programul de master urmat devin cei mai buni ambasadori de marketing.

În opinia dumneavoastră, piața muncii din România recunoaște și valorizează suficient titlul de masterat sau este nevoie de o mai bună comunicare a beneficiilor acestuia?
Sincer nu îmi dau seama și nu am date în acest sens. Cel puțin parțial cred că este valorizat programul de master, din moment ce sunt companii care solicită universităților programele de master.
Apoi, după cum avem o piață a muncii foarte dinamică, prin master se poate realiza o conversie profesională a angajaților sau șomerilor care au nevoie de aceasta.
Ce sfaturi le-ați oferi tinerilor care sunt indeciși între a continua cu un masterat și a intra direct pe piața muncii după finalizarea studiilor de licență?
Intrarea absolvenților de licență pe piața muncii este cumva în firescul lucrurilor în ziua de astăzi. Dacă există o indecizie în rândul absolvenților de programe de licență în alegerea programului masteral pot să-și ia un an sabatic de la studii, după licență, iar după ce vor mai studia piața muncii și nevoile lor de formare vor putea alege în cunoștință de cauză programul masteral dorit.
Există o ofertă educațională foarte bogată în UPT, în Timișoara și în țară pentru programe de master.
În final, consider că urmarea unui program de master ales de către absolvenții de licență pe baza dorințelor personale sau ale nevoilor de piața muncii, trebuie să fie un demers firesc pentru orice persoană care dorește desăvârșirea formării profesionale.
Interviu cu Dragomir Gabriel Mugurel
Profesor Universitar și Doctor în Psihologie
în cadrul Universității Politehnica Timișoara.