StartUp Career Despre marketingul lui Kotler -

Despre
marketingul
lui Kotler

 

Marketingul este definit de Philip Kotler drept “un proces social și managerial prin care indivizi sau grupuri de indivizi obțin ceea ce le este necesar și doresc prin crearea, oferirea și schimbul de produse și servicii la o anumită valoare"

În ultimul timp, marketingul și toate procesele conexe ale acestuia se bucură de o popularitate imensă în România. Observam o acaparare a mediului de business din partea companiilor care au ca principal scop de activitate “arta de a vinde”. Aceasta ascensiune a marketingului este datorată: pandemiei Covid care a conturat mai mult viață în on-line, dar și dezvoltării tehnologiei.

Marketingul este definit de Philip Kotler drept “un proces social și managerial prin care indivizi sau grupuri de indivizi obțin ceea ce le este necesar și doresc prin crearea, oferirea și schimbul de produse și servicii la o anumită valoare" [1]. Desi Kotler se refera la marketingul classic, nu cel din mediul online, marketingul virtual este o specie marketingului general, iar principile directoare sunt aceleași în linii mari.

Astfel, marketingul de succes este axat pe piață și comparator, niciodată pe produs. Dar care sunt regulile principale de urmat în marketing?

• CT – cercetarea de piață
• STP – segmentare, alegerea pieței țintă și poziționare
• MM – mixul de marketing (cei patru P)
• I - implementare
• C – control

Cercetarea de piață reprezintă primul pas pentru un marketing eficient, aceasta etapa presupune descoperirea unor segmente de piață diferite dintre care se va alege acel segment de piață unde produsul sau serviciul oferit poate să:

• Aducă plus valoare
• Ar putea satisfice nevoile clienților în mod superior
• Acapareze un segment mare de piață
• Se poate adapta și individualiza


Una dintre cele mai interesante povesti în cercetarea de piață îi aparține unui producător de pantofi din Hong Kong care dorea să știe daca exista o piață pentru pantofii lui pe o insulă îndepărtată în Pacificul de Sud. Astfel, acesta trimite 3 oameni pentru a realiza o cercetare a pieței: un om de comenzi, omul de la vânzări și omul de marketing. Omul de comenzi a spus că nu exista nici o piață pentru produsul lor deoarece oamenii de acolo nu poartă pantofi, omul de la vânzări a fost copleșit că nu se poartă pantofi și fără a vorbi cu oamenii de acolo, a concluzionat că este o piață bună insula. Cu toate acestea, omul de la marketing a analizat prin observație și dialog că oamenii nu poartă pantofi deoarece au probleme cu picioarele. Astfel, el a prezentat produsul riverarilor insulei și avantajele pe care aceștia le-ar avea dacă ar purta pantofii creați de firma pe care o reprezintă. Ulterior 70% din oamenii insulei au cumpărat pantofi.

Cercetarea de piață nu înseamnă doar o privire superficială asupra pieței și lansarea produsului, ci prezentarea poveștii produsului astfel încât să se contureze plus valoarea adusă de acesta.

A două etapă constă în: segmentare, alegerea pieței țintă și poziționarea. În urmă segmentării pieței, Kotler susține că se vor descoperi mai multe segmente de piață diferite (segmentarea), iar apoi se va alege piață țintă unde se va vinde produsul. Ultima acțiune ale acestei etape este: poziționarea care se referă la implantarea beneficiilor și diferențierilor ofertei lor în mintea cumpărătorilor.

A treia etapă este mixul de marketing, cei patru P: produsul, prețul, plasamentul și promovarea. Produsul reprezintă oferta de marketing, întreg produsul tangibil cu pachetul sau de oferte și servicii; la preț trebuie prezentat prețul real, total al produsului care include și alte taxe cum ar fi cele de livrare; plasamentul are în vedere aranjamentele ce trebuie făcute că produsul să fie accesibil pe piață și ușor de găsit, iar promovarea include toate activitățile de comunicare folosite pentru a informa, convinge sau aminti consumatorilor de produs.

A patra etapă este implementarea. În această etapă, ar trebui să se contureze declarația de valoare a brandului, evitându-se “prevânzarea”de slabă calitate. În ultima etapă, controlul, companiile preiau feedback-ul pieței, realizează audite și evaluează rezultatele.

Procesul de marketing este unul complex, mai ales dacă dorim să realizăm un marketing de calitate. Deși, suntem înconjurați de foarte multe activități de marketing în mediul online, doar unele produse ne atrag atenția , iar dintre acestea pe mai puține le cumpărăm. Acest fapt se datorează diferenței dintre marketingul de masă și marketingul calitativ.

Deși într-o eră a tehnologiei ne bazăm în mare parte pe inteligența artificială sau reclame plătite în mediul online, nu trebuie să uităm principile marketingului și pașii de urmat pentru “a inventa viitorul”.

Bibliografie:

[1] Philip Kotler, Despre marketing, 2008, București, editura Brandbuilders, pag. 26-44



Rebecca Chincea.