StartUp Career ADN-ul corporațiilor -

ADN-ul
corporațiilor

 

De ce este important ca un lider să respecte valorile propriei companii? Pentru că, doar în acest fel, poate oferi angajaților un scop în care să creadă.

Corporațiile reprezintă atât cel mai popular loc de muncă al secolului XXI, dar și o vastă cultură: cultura organizațională. Cultura organizațională este descrisă de către Ravasi și Schultz ca un set de valori pe care le împărtășesc membrii unei organizații și care formează comportamentul predominant a acestora. Astfel, cultura organizațională include climatul organizațional, conturând trăsăturile definitorii ale unei companii, văzute prin comportamentul angajaților.

Valorile companiilor sunt variate, în strânsă legătură cu misiunea și viziunea companiei, care se hotărăsc, de obicei, la înființarea companiei. Fără a intra în definiții complexe, valorile companiei reprezintă pilonii după care aceasta se ghidează, ceea ce este important pentru acea companie, astfel putem afirma că valorile companiei reprezintă ADN-ul acesteia.

Este imperios necesar ca valorile unei companii să reflecte ceea ce compania este cu adevărat, ceea ce întreprinde aceasta și ceea ce dorește aceasta să devină atât pentru angajați cât și pentru comunitate. De exemplu, o companie care are ca principala activitate bunurile imobile, ar trebui să aibă printre valorile acesteia: siguranța.

Cea mai importantă trăsătură pe care valorile companiei o dețin este ca acestea să fie împărtășite, în primul rând, de lideri. Fiecare manager, CEO sau director trebuie să trăiască după valorile companiei în care activează pentru că ”a crede” în mediul business nu este de ajuns. De ce este important ca un lider să respecte valorile propriei companii? Pentru că, doar în acest fel, poate oferi angajaților un scop în care să creadă.

Deși mulți dintre noi am fi tentați să credem că scopul este reprezentat de valoarea pecuniară, nu mai este așa. Având în vedere globalizarea, mobilitatea oamenilor, apariția din ce în ce a mai multor companii care activează în toate domeniile, valoarea pecuniară face parte dintr-un set de criterii atunci când cineva alege locul de muncă, dar nu este unicul.

Astfel, compania trebuie să trăiască propriile valori atât pentru a atrage acei angajați ”cheie” , dar și pentru a reuși pe viitor. Conform unei statistici, la nivel mondial, 46% din cei care își caută un loc de muncă sunt preocupați de valorile companiei unde vor activa. Acest trend, pe care îl salutăm și noi se datorează evoluției companiilor.

Atunci când companiile au început să se dezvolte, perioada ”comunicării clasice” în companii, așa cum este denumită de specialiști, a început să fie lăsată în urmă. Astăzi, accentul nu mai este pus doar pe producție, unelte, mașini ci și pe întrebarea ” Cine se uită la noi când muncim?”. În secolul XXI centrul companiilor o reprezintă angajații, primii ”clienți” pe care o companie îi are, iar accentul angajaților nu mai este îndreptat strict spre latura financiară ci spre un climat organizațional unde vor forma o ”comunitate familială”.

Iată, câteva moduri prin care valorile companiei pot aduce succesul unei afaceri:

1. Orice valoare a unei companii trebuie să fie ”trăită” de către liderii acesteia
2. Valorile companiei să fie realiste
3. Orice valoare pe care o are compania, cu siguranță, se regăsește la un segment de piață
4. Valorile companiei atrag atât angajați care le împărtășesc deja sau care vor să le împărtășească
5. Productivitatea, motivația, creativitatea și chiar cifra de afaceri depind de valorile companiei deoarece asumarea sau neasumarea valorilor lasă o amprentă asupra climatului organizațional.

Astfel, valorile companiei pot crea un mediu de business productiv unind angajații și crescând pe zi ce trece în ochii clienților. Însă totodată pot crea haos, dezorganizare sau insolvență. Tu ce alegi să creezi?



Rebecca Chincea